torsdag 16 augusti 2012

Och jag kan flyga andra hållet, andra hållet...

Det var ett tag sen sist på grund av en seglingsvecka med långsammare och annan slags navigering än i luften, men i tisdags var det dags att göra Bromma runt igen. Denna gång åt andra hållet och utan lärare.

Vädret var perfekt! Relativt lungt i lufthavet vad gäller turbulens men inte helt utan vind. Jag gav mig iväg upp mot Stäket och förbi Rotebro. Sedan följde jag en radial mot navigationsfyren TEB som ligger utmed E18 i höjd med Vallentuna. Det är inte helt lätt att följa radialen precis, men jag lyckade ganska väl som syns på bilden nedan. Den vita disken till höger om det blå strecket är själva radiofyren.

Tebby

I lugn och ro hann jag med att njuta av flygningen och till och med ta några bilder med mobilkameran. Här kan ni se Ullnasjön uppe vid Vallentuna, en Viking Line-färja på väg ner i Oxdjupet och Fällström utanför Saltis med Ingaröfjärden i bakgrunden.

Väl tillbaka på Skå trodde jag att vi var klara för dagen men Sven hade andra planer. På med ett par speciella glasögon som i nedfällt läge gjorde att jag inte kunde se ut genom vindrutan utan bara instrumenten. Vi skulle alltså börja träna på instrumentflygning! Visserligen är ger ett PPL-certifikat bara behörighet till flygning enligt visuella flygregler, VFR, men om man hamnar i ett moln ska man åtminstone kunna vända tillbaka och hitta ut igen utan att hamna i ett okontrollerat flygläge.

Problemet är att sinnena bedrar en fullständigt. Vi är inte riggade för navigation i 3 dimensioner och dessutom är vi som människor extremt beroende av vår syn. Jag hade till exempel en känsla av att jag svängde till höger hela tiden trots att jag flög rakt fram enligt instrumenten. Alltså måste man släppa tilliten till sina sinnen och lita blint på att instrumenten visas rätt. Vi tränade på svängar, stigning och sjunkning med bibehållen kurs och även att navigera med radiofyrar som stöd. Till sist gjorde vi en simulerad radarledning in mot Skå-Edeby där Sven gav mig kurser och höjder jag skulle sjunka till för att komma i rätt position för landning. När vi kommit igenom "molnen" fick jag fälla upp glasögonen och landa på vanligt sätt.

Den här övningen var riktigt kul och det gick också över förväntan bra. Jag tror att jag har talang för det här :)

Och att flyga andra hållet var idag inte bara att flyga Bromma runt baklänges, det kan också få symbolisera vändpunkten på min väg mot flygcert. Jag har nu avverkat ganska exakt hälften av mina timmar. Härnäst väntar bland annat en långflygning tillsammans med min lärare: Vi ska flyga en rutt som tar oss från Skå till Skavsta, Norrköping, Motala, Visingsö, Jönköping, Skövde, Laxå, Örebro och Västerås innan det bär av hem igen. Det blir landningar överallt utom i Örebro. Det som ska bli extra spännande är att det blir flygning genom kontrollerad luft vilket innebär att det blir Clearance, Clarance och What's your Vector, Victor en stor del av tiden. 

I praktiken innebär det att man skickar in en färdplan som beskriver tilltänkt rutt samt tider. Sedan får man inhämta klareringar via radio längs vägen för att få flyga in i kontrollerad luft osv. En fördel med färdplanen är att man även får uppföljning av flygningen hela vägen, vilket är tryggt ur ett säkerhetsperspektiv. 

Det var allt för idag!

 

 

http://jagflyger.posterous.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar