Den 29/9 var dagen då jag skulle flugit min långnav EK, dvs ensamflyga och landa på två "främmande" flygplatser. Rutten var planerad via Västerås och Norrköping samt några omvägar för att bränna av lite tid.
Men vädret höll tyvärr inte för det. Så här såg det ut kl 14 idag, ungefär då jag skulle lättat från Västerås igen. Alldeles för mycket vatten i luften med dålig sikt och för låga moln.
I stället blev det till att harva runt på hemmaplan och repetera gamla moment på egen hand. På listan stod branta svängar, flygning i låg fart och nödprocedurer. Dessutom lite vingtippning "for good measure". Men framförallt, sa Sven, ska du ha jäkligt kul! Och det hade jag.Dagen till ära hade jag dessutom med mig mitt nyss inköpta headset, Lightspeed Zulu.2, som jag beställde från Mendelssohn Pilot Supplies i England. Det blev ca en tusenlapp billigare än att köpa dem via KSAB Pilotshop här i Sverige. De flesta som flyger köper egna headset efter ett tag. Finessen med de här är att de har aktiv brusreducering som effektivt stänger ute motorbullret genom att fasvända bullret och skicka ut det i hörlurarna. Buller och motbuller släcker ut varandra, och man hör radiokommunikationen betydligt bättre. Det i sin tur minskar stressen vilket höjer säkerheten.
Hur som helst så kom jag mig iväg och tog mig ut över Södra Björkfjärden. På radion ropade jag upp Stockholm kontroll, och fick en transponderkod samt klarering att gå upp på 2500 fot så att jag kunde börja öva på mina svängar. Det var ungefär så högt jag kunde gå utan att gå in i moln, och emellanåt kom det små Stratustrasor farande med duggregn i.
De branta svängarna gick bra utan att jag tappade för mycket höjd. Max 100 fot klarade jag utan problem. Efter en stund gick jag ner och började träna på nödprocedurer. Simulerat motorbortfall på 2300 fot och glidflykt ner mot ett lämpligt fält på Adelsö. Jag kom lite för långt och hade förmodligen inte fått stopp på kärran innan slutet på fältet, men jag hade nog överlevt. Sådana frågor får jag förhoppningsvis aldrig svar på, för när man övar drar man på senast på 500 fot och avbryter. Och att det händer skarpt vill jag ju helst slippa också.
Nästa försök gick lite bättre och jag övergick till låg fart och sedan lite vingtippning. Vingtippning låter enkelt, och att bara luta planet fram och tillbaka är inte så svårt, men tricket är att trampa åt andra hållet med pedalerna så att man bibehåller kursen. Den koordineringen är knepig att få till och det gick sådär tyckte jag. Det blir nog lite mer träning med lärare ombord på just det momentet.
Avslutningsvis gjorde jag en inflygning mot Skå med pådrag på låg höjd, dvs ett avbrutet landningsförsök. Inte för att jag inte kom ner, utan för att Sven ville att jag skulle öva på det. Andra gången gillt landade jag som vanligt.
Idag passade jag återigen på att spela in min rutt med min iPhone. Som ni ser är jag tillbaka i "flyg krångligt"-fasen :)
Summa summarum en bra flygning idag även om det inte blev den långnav jag hade förberett. Men både Västerås och Norrköping ligger kvar, i alla fall om man undviker kartan i iOS 6, och jag hoppas på bättre väder nästa lördag. Och att TWR håller öppet.http://jagflyger.posterous.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar