Vädret höll, om än något på den blåsiga sidan, och ytterligare drygt 2 flygtimmar är avbockade.
Först var det ensamflygning i en timme, ett rent repetionspass med nödprocedurer, branta svängar och andra basmanövrar. Jag fick inte öva sidvindslandning eftersom det blåste för hårt. Max 17 knop sidvind klarar det här planet av, och idag var det nog närmare 20.Däremot gjorde jag ett par inflygningar bara för att få in känslan för hur mycket man måste hålla upp mot vinden när det blåser rejält.
Alla har nog varit med om inflygningar med trafikflygplan där man ser landningsbanan komma nästan på tvären utanför rutan. Lite så var det idag, men jag fick aldrig sätta ner hjulen utan drog på igen.
Efter en timmes snurrande stannade jag till och plockade upp Sven för det som blir vårt sista dubbelkommandopass tillsammans under grundutbildningen, under föutsättning att allt går bra med utcheckning och uppflygning förstås.
Återigen ett instrumentpass, bara för att göra det svårt misstänker jag. Den här gången fick jag även starta utan att kunna se något annat än instrumenten. Inte så ite läskigt, särskilt som att det var en hel del turbulens så fort man kom upp i luften. Turbulensen lugnar ner sig på 1500 fot ungefär och resten av flygningen var lite lugnare. NDB-navigering, VOR-navigering, branta svängar på instrument och lite lågfartsövningar på det. Hela tiden utan att se ordentligt.
På hemvägen blev det återigen en "radarledning", men den här gången var det "dimma" hela vägen ner, och på 400 fot blev det pådrag och upp igen. Nu fick jag äntligen ta av mig skygglapparna, men då blev det simulerat motorbortfall i stället och bedömningslandning från 1000 fot. Mycket svårare när man far iväg i medvinden och nästan stannar när man svänger tillbaka mot banan i motvind. Men det gick bra och jag kom ner nästan exakt på tröskeln.
Nöjd och glad var det bara att tacka för en så här långt väl genomförd utbildning. Sven har varit en klippa och det kändes lite sorgligt att veta att vi inte längre regelbundet ska ut och flyga tillsammans. Vi har haft kul ihop helt enkelt.
Nu är det utcheckning med Nisse som väntar och därefter en timme enkelkommando och sedan uppgflygning. Om inte Nisse har en annan uppfattning förstås...
http://jagflyger.posterous.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar