April var en riktig skitmånad vädermässigt, de är nog de flesta överens om. För mig var timingen mellan de få fina dagarna och inbokade flygningar urusel, och jag hade före idag inte flugit en enda gång sedan den 7e april. Det märktes!
Så här tidigt i min utbildning är jag lång ifrån att ha alla manövrar i ryggmärgen, och dagens flygning blev lite jobbig eftersom jag kände att jag glömt en massa saker. Men det var kul ändå, och vi gick vidare i utbildningsplanen och övade på vad som händer vid överstegring av vingen, eller "stall" som det heter på engelska.
Jag trodde faktiskt innan lektionen att det skulle vara läskigare än vad det var att medvetet flyga planet in i en situation där det är på väg att sluta flyga helt och hållet, men vi gick igenom momenten lugnt och metodiskt och det kändes i stället helt och hållet kontrollerat. I princip drar man av på gasen och håller upp nosen så att farten sjunker. När det återstår ungefär 5 knop innan överstegringen sker piper en varnare och man kan då dra på gasen och sänka nosen för att få tillbaka full flygförmåga. Nu övade vi på 1800 fots höjd med god marginal till marken, men hela tanken är att man ska veta hur man tar sig ur en stall ifall den skulle inträffa på låg höjd, till exempel vid inflygning för landning.
Vi tränade också på dykning, en manöver som man egentligen aldrig kommer att utföra i verkligheten. Full gas och ratten fullt framåt tills man når röda strecket på fartmätaren då det var dags att ta upp planet och få en rejäl skjuts uppåt på grund av farten man samlat på sig. Det röda strecket indikerar Vne=Velocity Never Exceed som är en fart man ska ha respekt för. Fortsätter man förbi den indikeringen börjar planet snart att gå sönder. Tappade vingar gör ingen glad.
Dagens flygning var med en annan lärare, Sven, som jag också gjorde min provlektion med. Egentligen ska man inte byta mellan olika lärare så här tidigt i utbildningen, men efersom min ordinarie lärare Claes hade fullt i kalendern i stort sett hela maj kändes det helt nödvändigt att få till en flygning nu. Den ringrost jag redan hade hunnit samla på sig var fullt tillräcklig för att känna att jag till viss del tappat kollen. Men jag ska inte vara för hård mot mig själv. Sven tyckte att det gick bra, och varför inte låta sig nöjas med det utlåtandet?
Nästa lektion blir faktiskt redan i morgon. Om det blåser någorlunda mycket ska vi öva på vindens verkan och träna på hur man kompenserar för vinden i svängar, i annat fall övar vi troligen på branta svängar.
Veckan kommer därmed att bli full av flygrelaterade saker. Teorilektioner på både tisdag och torsdag som vanligt, och på onsdag dessutom diagnostiska prov i Navigation, Kommunikation och Människans förutsättningar och begränsningar. Som vanligt gäller det att klara diagnosproven för att få skriva de skarpa proven för Transportstyrelsen. Förhoppningsvis går det bra, och i så fall är det bara 3 ämnen kvar. I början av juni har vi sista teorilektionen och det ska bli väldigt skönt att få tillbaka lite ledig tid i kalendern igen.
Och nu tillbaka till teoriböckerna inför onsdag...
http://jagflyger.posterous.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar