söndag 3 juni 2012

Styrkan i tredjedelar

För två dagar sedan var jag mindre än halvvägs med teorin, i alla fall räknat i antalet avklarade prov: 3 av totalt 9.

I onsdags kväll ändrades detta missförhållande drastiskt då jag tentade av ytterligare tre ämnen, och plötsligt är det bara en tredjedel kvar :) Tänk att det kan vara så kul att räkna med bråk!

Liksom förra gången var det ganska nervöst, men inte riktigt lika pirrigt. Jag hade jobbat ganska hårt med att ställa in mig på att det inte handlade om liv och död, och det fungerade. Det gamla tentaångestspöket skickades tillbaka upp på vinden där det kan få bo ihop med min gamla Standard Math-bok som ligger i någon låda däruppe. 

Och så hade jag förstås pluggat en del också. Navigationen, som var det tyngsta ämnet den här gången, kändes minst osäker – det är ett ämne som man antingen förstår eller inte förstår. Som jag tror att jag nämnt tidigare finns det stora likheter med att vara på sjön. Flygradiotelefoni var lite lurigare. Ganska snäva svarsalternativ där multiple choice-makaren hade gjort sitt värsta för att skapa luriga frågor. Till sist var det också "Human Performance", en ganska typisk bedömningssport där jag osökt kom och tänka på svaret man får när man frågar en psykolog hur mycket klockan är: "Vad tycker du själv?".

Men det gick bra i alla tre ämnena, och det hade ni ju redan räknat ut? Styrkan i tredjedelar som sagt...

Nu återstår tre böcker på mitt bord: Flygningens grundprinciper, Meterologi och 2a halvan av Navigationsboken som handlar om Prestanda och färdplanering. Den här gången är det Meterologin som är det tunga ämnet. Väldigt många nya begrepp som sköljer över en i rasande fart. På grund av nyss avklarade tentor har jag inte läst så mycket trots att vi haft flera Met-lektioner redan, men nu jäklar är det dags! 

Bocker

http://jagflyger.posterous.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar