söndag 3 juni 2012

Var är jag någonstans?

Efter 5 veckor med teori är det en väldigt berättigad fråga. Det ämne som blivit mest konkret är, passande nog för frågan ovan, Navigation där vi kommit ganska långt.

Idag har jag suttit hemma och övat med min Flight Computer, en rund räknesticka som ger svar på det mesta man kan tänkas undra när man ska flyga. Som till exempel hur mycket man ska hålla upp mot vinden för att komma dit man tänkt sig. Dessutom en massa beräkningar av höjd och fart beroende på tryck och temperatur, och så helt vanliga omvanlingar mellan olika enheter. Hur som helst har jag kört igenom en massa övningsexempel för att bli van vid att göra de beräkningar man måste göra när man ska flyga. Rätt kul faktiskt. Att samma övningar går att lösa på en bråkdel av tiden med en app till min iPhone är helt annan sak. På provet får man inte ha sin ifåne. 

Utöver beräkningarna ovan ska man ha koll på magnetisk och geografisk kurs samt missvisning och deviation. Tack och lov finns det bra lathundar att hålla sig i så att plus och minus hamnar rätt.

Navigation

I morgon ska jag göra min kompletterande ögonundersökning på Flyg och Dykmedecinskt centrum, och det ska bli skönt att få det överstökat. Enligt handläggaren på Transportstyrelsen är allt annat klart, det är bara intyget från ögonundersökningen som saknas för att de ska kunna utfärda elevtillståndet. 

Veckan bjuder annars på sedvanliga lektioner på tisdag och torsdag. Fortsättning på allmän flygplanskunskap samt första delen i Human Performance som syftar till att få förståelse för vilka begränsningar vi har som människor utifrån ett flygsäkerhetsperspektiv. Förmodligen ett ganska intressant ämne. 

Sedan är det sportlov även på flygteoriskolan, och det ska bli skönt att få en någorlunda normal vecka som omväxling. 

Men för att återknyta till frågan i rubriken så befinner jag mig i ett någorlunda kontrollerat läge tycker jag. Ingenting har hittills varit direkt svårt, även om det är en hel del saker att lära sig utantill. Även om det inte är några avancerade formler eller extremt svårbegripliga fysikaliska fenomen att ta till sig, känner jag ändå att jag har nytta av min gamla civilingenjörsexamen. Och det var ju på tiden :)

http://jagflyger.posterous.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar