söndag 3 juni 2012

Teori och praktik (eller Nykvarn - Mariefred tur och retur)

Helgen har hittills innehållit mycket flyg, i både praktisk och teoretisk form. I går var det enbart praktik i form av lektion #2.

Temat för dagen var stigning, motorplané och glidflykt. De två sistnämnda är två metoder för att sjunka.

Efter start från Skå-Edeby bar det återigen iväg ut över Mälaren. Vi passerade Björkö och tog oss ner mot radiofyren Corner som ligger strax norr om Nykvarn. Där ropade vi upp trafikledningen för Stockholm TMA och begärde klarering att få "leka" upp till 5000 fot. Kontrollerat luftrum med andra ord. 

Sedan blev det till att harva fram och tillbaka mellan Nykvarn och Mariefred längs E20 där jag fick träna på att siga och sjunka. Stiga med fullgas och sjunka på tomgång (glidflykt) eller med ganska stort drag i propellern (Motorplané). När man drar på full gas vill nosen peka åt vänster, och då måste man kompensera med höger sidroder. När man drar av vill nosen gå åt höger, och man får kompensera åt andra hållet. Det där ska sitta i ryggmärgen så småningom, men i början blir det många moment. Förgasarvärme på, av med gasen, trampa vänster, rätt fart, rätt sjunkhastighet. Gasa på, plana ut, av med förgasarvärme och trimma. Och så upp igen med full spätta. Så där höll vi på och det var riktigt kul. Bra gick det också och timmen försvann fort. Landningen är fortfarande en historia för sig, men den har jag egentligen inte fått lära mig än, så det känns ok att läraren får ingripa ganska mycket. 

Innan vi startade slog jag på min GPS-tracker i ifånen och spelade in hela flygningen. Se http://gps.motionx.com/maps/d39827b093c0863f7a362f88ac7ccf06 och bilderna nedan.

Dagen idag har gått i teorins tecken. På onsdag skriver vi prov i Air law, Operational Procedures och Aircraft General Knowledge, så nu gäller det att befästa kunskapens med dess moders hjälp: Repetition! Och så Tusen frågor förstås...

 

Track2
Hojd

http://jagflyger.posterous.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar